Kommunikáció
2009.05.10 | 00:00
Kommunikáció

Nem kívánom provokálni olvasóinkat, de mikor már többedszer is azzal próbálkozom, hogy egészséges vitára serkentsem a futsal résztvevõit, a háttérbõl azt kapom társaimtól, hogy ebben a közegben sajnos nincsenek olyanok, kik erre vállalkoznának.
 
Kicsit durvábban, szûk környezetükben vannak „okoskodók", „észt osztók", de csak kis szeletét nézik a sportágnak, csak saját érdekeikre koncentrálnak, nem kívánnak a futsal egészén gondolkodni, így maradnak duzzogások, maradnak az egymás meg nem értései, a háttérharcok, a mások hibáinak keresése, azok számonkérése.

Persze közben mindenki tudja, hogy ez így nem jó, mégis hiányzik a kezdõlépés.

Már elkezdõdtek a futsalunk szép pillanatai, hiszen már volt egy kupadöntõ, van bajnoka a férfi és nõi második osztálynak, az U21-es bajnokságnak. Következnek a férfi és nõi bajnoki döntõk, amelyek sportágunk ünnepei kell, hogy legyenek. Ahol ott kellene képviselnie minden egyesületnek magát, hogy elismerje annak teljesítményét, aki ebben az évben a legjobb.

De már az eddigi döntõkön sem ezt láttuk, kevés klub képviseltette magát.

Megismétlem, hamarosan következnek a bajnoki döntõk a hölgyeknél, a férfiaknál,  a következõ évi bajnokságok elõkészítései, a felkészülés a hazai rendezésû EB-re, majd januárban az EB döntõ.

Ha a futsal társadalom egységes lenne, s tényleg a FUTSAL-t tartaná szem elõtt, akkor most mindenütt a futsalnak kellene a csapból is folynia. Ez történik? Én is tudom a választ, hogy NEM.

A most következõ elsõ részben megpróbálom az én szemüvegemen keresztül egy olyan szeletét megvillantani általában a sportnak, s így nyilván a futsalnak is, mely összecseng a fenti problémák megoldásával.

Gondolkodásom alappillére, hogy elfogadom azt a már korábban megemlített tényt, mely szerint az MLSZ elsõdleges feladata a versenyrendszer kidolgozása és lebonyolítása, a válogatott csapatok felkészítése, versenyeztetése, a sportág népszerûsítése. A klubok, akik részt kívánnak venni az MLSZ által kiírt versenyeken - elfogadva az alapszabályban és versenykiírásban foglaltakat - megfelelõ hátteret biztosítva maguk számára megpróbálják a legjobb eredményt minden területen önmagukból kihozni. A klubok gondjainak zömét nem a labdarúgó szövetségek kell, hogy megoldják, hanem maguknak a kluboknak kell azt megtenni. Hiszen a játék, a versenyek nem a szövetségért vannak, hanem ezt éppen a klubok szeretnék játszani, s a szövetség ennek keretet ad, természetesen egyeztetve az egyesületekkel, segítve egymás munkáját.

Mindig foglalkoztat, hogy mitõl lesz az egyik sportág, vagy egyesület népszerûbb a másiktól. Mi az oka, hogy az egyik sikeres, elfogadott, míg a másik a háttérbe szorul, talán érdemtelenül.

A futsalt a magam részérõl ugyanolyan terméknek tekintem, mint akár egy üveg bort, melyet jó minõségben elõ kell állítani, szépen be kell csomagolni, a fogyasztó figyelmét fel kell hívni annak értékeire, s el kell neki adni.

A sport, így a futsal is ráadásul még elõnnyel is rendelkezik a borral szemben, hiszen a sportról az emberek pozitívan gondolkodnak. Elismerik értékeit. Ennek dacára több szempontból is nehéz helyzetben van.

Úgy gondolom, sok más dolog mellett van egy olyan terület, amely nem túl költséges, ma már alapvetõ követelmény, megfelelõ alkalmazásával segíti a célok elérését. Ez a kommunikáció.

Ha az egyesület minél szélesebb körben kommunikál a környezetével, akkor van esélye nagyobb népszerûségre, elfogadottságra szert tenni. Mindez segíti a szervezetet.

A kommunikáció által ki kell alakítania magáról egy egységes, pozitív képet, mely ott él célközönségének fejében. Ezt meg kell tervezni. Szervezett és jól menedzselt stratégiával a kívánt hatást el lehet érni.

Az egységes, jól azonosítható kép egyik alappillére a megfelelõ arculat megvalósítása. Ezáltal vizuálisan is azonosíthatóvá, a versenytársaktól megkülönböztethetõvé válik a szervezet. Az öltözék, a felszerelés kövesse azt az elképzelést, hogy mindenhol egységesen jelenjen meg a klub neve, logoja, színei. Ebbe a rendszerbe kell még bekapcsolni, az egyesületi kiadványok arculatát, használt betûtípusok egységesítését.

Legyen a klubnak logoja. A logo fejezze ki a klub identitásának elemeit. A logo az egyesület legegyszerûbb, mégis legbeszédesebb kommunikációs eszköze. A logo beazonosít, és megkülönböztet. Meg kell jelennie az egyesület kiadványain, hirdetéseken, plakátokon, híradásokban, meghívókon, felszereléseken, honlapon.

Az egyesület a szponzoráció megfelelõ alapokon nyugvó kialakítására állítson össze egy összefogott, jól megszerkesztett szakmai, és gazdasági tervezetet. Egy ilyen összefoglaló dokumentumból a szponzor kellõképp meggyõzõdhetne arról, hogy a klubnál igazán értékes munka folyik, az egyesület népszerû, és érdemes befektetnie a szervezet mûködésébe, mert cégét széles körben ismertetheti meg, ezen felül a klub pozitív imázsát összekötheti saját cégének hírnevével.

Szélesebb körû publicitást a sajtón keresztül lehet elérni. A nehezebb feladat akár országos lefedettségû orgánumokkal olyan kapcsolatok kialakítása, melynek révén állandó megjelenést biztosítana. A könnyebb a kellõ tudatossággal megalkotott és mûködtetett saját honlap. Nagy elõnye, hogy adottságai révén lehetõvé teszi a kétoldalú kommunikációt, ár-érték aránya is igen magas. Abszolút pozitív befogadói környezetben lehet megszólítani az érdeklõdõt, hiszen õ kattint érdeklõdve az oldalra, és várja az információkat.

Fontos, hogy jól szerkesztett és rendszeresen frissülõ honlappal rendelkezzen, minden lényeges tudnivalót meg lehessen találni rajta, ami a klub életével, történéseivel kapcsolatos: szervezeti felépítés, a csapat játékosainak névsora fényképpel, a lejátszott mérkõzések riportjai, elemzései, a soron következõ mérkõzések idõpontjai, a klub története, vendégkönyv, fotó galéria, archívum,  különbözõ egyesületi témájú számítógépes és mobiltelefonra is alkalmazható háttérképek, képernyõkímélõk letölthetõsége.

A honlap így a hirdetõk, szponzorok figyelmét is felkeltheti.

Az Internet lehetõséget, nyújt különbözõ direkt marketing eszközök alkalmazására is. Meg
valósítható lenne, egy úgynevezett hírlevél szerkesztése, ami heti rendszerességgel tudósítana a klub életérõl, eseményeirõl, amit az érdeklõdõ e-mail címére küldenének.

Általában fontos, hogy az aktuális mérkõzése után, a csapatok edzõi készítsenek meccsértékelést, írjanak hosszabb, rövidebb cikkeket az eseményen történtekrõl. A beszámolókat az egyesület weboldalára történt feltöltés után olvashatják az érdeklõdõk. Ebbõl kifolyólag, az edzõket rövid képzés után meg lehetne ismertetni a saját kiadású sajtó anyagok elkészítésével kapcsolatos tudnivalókkal. Így egyrészt egységesebb, igényesebb cikkek születnének, másrészt az így elkészült munkákat akár más sajtó felületeken is meg lehetne jelentetni, anélkül, hogy jelentõs újságírói utó munkára lenne szükség.

A kommunikáció fontos, de már kölségesebb része az ajándéktárgyak, klubhoz kötõdõ termékek értékesítése. Egyesületi logoval ellátott ruházati termékek (baseball sapka, rövidnadrág, póló, melegítõ ruha) árusítását kezdheti el az egyesület. Tudatos, szervezett munkát igényel a feladatkör megoldása, jól kialakított keretek között az eladásokból származó bevételek mellett, egy komoly erõvel rendelkezõ kommunikációs eszköz lehet.

Oczella László





Címkék

Hírdetés

Videók

SG Kecskemét Futsal Club - TFSE
2024.11.22 | 14:24
Aramis SE - Magyar Futsal Akadémia (2024.11.18, stream)
2024.11.18 | 08:06

Tabellák

HASONLÓ HÍREK

2024.11.01 | 08:45
2024.10.16 | 10:08
Női válogatott
2024.10.12 | 09:46
2024.10.06 | 20:15
2024.10.05 | 19:00
2024.09.13 | 13:00
Női válogatott
Támogatóink

Partnereink