3.RÉSZ
A múltunk, a magyaros tradíciók is a technika felé mutatnak. Puskásék idejében még legendás volt a magyarok virtuozitása, a technikai és az ehhez párosuló taktikai tudása. Voltak persze pályák és grundok, ahol éjjel nappal rúgták a labdát. Mára már ezekbõl alig maradt valami, a gyermekek képzése így még nagyobb nehézségekbe ütközik. Barcs Sándornak, az MLSZ egykori elnökének a legendás sportdiplomatának volt egy képlete: szinvonal = a játszók száma x a pályán töltött idõvel. Ma már hiába szorozzuk a játszók számát a pályán töltött idõvel, hiszen pályák és játszók is alig vannak. Pedig még mindig, tízbõl nyolc gyerek focizni akar, de nincs hol. Rossz minõségû pályákon, sokszor mostoha körülmények között sportoló gyerekeknek hamar elmegy a kedve a focitól. A terem azonban vonza õket, hiszen jó talajon játszhatnak, és jóval többet érhetnek labdába, mint a nagypályán. Ezeken az alapvetõ dolgokon kívül is a labdarúgás utánpótlás képzése és nevelése során, sok a lemorzsolódás, amelyet megfelelõ szervezettséggel a futsal felszippanthatna.
Az életkori szakaszok minõségi változásai is már magukban hordozzák az esetleges lemorzsolódás lehetõségeit. A labdarúgás utánpótlás nevelése terén, 12 éves korig az ajánlott pályaméret, megegyezik a futsalban is használatos, 20x40-es, kézilabdapálya nagysággal. Igen ám, de 13 éves kortól már áttérnek egy nagyobb méretre és ez, sok gyereknek traumát okoz. Sokan kedvüket vesztik, és inkább abbahagyják a futballt. Ne feledjük, olyan gyerekekrõl van szó, akik szinte már a technikai képzésük végén járnak, vagyis a foci tudás szempontjából értékeknek számítanak.
Vannak olyan gyerekek is, akiknél a fejlõdés az átlaghoz képest egy kicsit késik, és van, akiknél ez elõbb következik be. Ezeket nem lehet beszorítani a korosztályukba hiszen, kilógnak belõle. Akár retardált, akár pedig akcelerált gyermekrõl van szó, át kell helyezni egy fejlettségi szintjének megfelelõ korcsoportba. Ha ez nem történik meg, akkor menthetetlenül otthagyja a focit. Sok olyan gyereket kellene a futsalhoz irányítani akik, akik nem nõnek akkorára a képzésük végére sem, hogy a nagypálya komolyan számoljon velük. Ha idõben átirányítanák, nem érné õket olyan trauma, ami miatt abbahagyják a focizást.
Az ábrán jól látható, hogy 14 éves kor környékén ugrásszerû fejlõdésnek indul a csontozat és az izomzat. Persze kis fáziseltolódás van közöttük is, így egy rövid idõszakra a gyerekek mozgása esetlenné, dekordináltá válik. Még azoknál is bekövetkezik egy kis visszaesés, akik nagyon ügyesek. Ha azonban ebben az életkori periódusban nem értõ módon, pedagógiai tudással felvértezve nyúlnak az edzõk a gyermekhez menthetetlenül elvesznek a labdarúgás számára. Ez a kamaszkor egyébként viselkedési zavarokat is hoz, amelynek nem hozzáértõ kezelése szintén eltántoríthatja a fiatalt a focitól. Ráadásul mindez egy lelkileg igen érzékeny kor, amikor a fiatal több idõt tölt az edzõjével, mint a szüleivel. Az utánpótlás képzése és nevelése terén tehát a nevelésnek legalább akkora súlyának kell lennie, mint magának a képzésnek.
A legtöbb fiatalt azonban sajnos pontosan az út végén veszítünk el, akkor, amikor az ifi évek után nem tud az elsõ csapat keretébe bekerülni. Értelmetlennek érzik a futballban eltöltött éveket, csalódottak kiábrándultak. A futsal számára azonban még megnyerhetõek lehetnének. Fel kellene csipegetnünk a nagypályáról lehulló morzsákat. Vidák Balázs nem is olyan régen még a Honvéd utánpótlás csapatának a kapitánya, meghatározó játékosa volt. Nem tudott továbblépni, de szerencsére a mi sportágunknál kötött ki. Ehhez azonban ki kell építenünk a fogadó egyesületeinket és meg kell oldanunk azok versenyeztetését. Az egyesületeknek egyelõre sem pénze, sem szakembere, sem akarata nincs erre. Csakúgy, mint tíz évvel ezelõtt, sportágunk a pillanatnak él. A fiatalok nem szorítják meg az idõsebbeket, kizárólag a szerencsén múlik, hogy a nagypályáról esik-e be hozzánk egy két ügyesebb és elszántabb ember vagy sem. Most nálunk szinte mindenki, a lelkesedésének függvényében várja az eredményeket, nem a valós helyzetbõl indul ki.
(az utolsó rész következik)