A 8-9 évesek esetében, már a játék és a labda megszerettetése mellett a fõ cél, a játékhoz szoktatás megkezdése kell, hogy legyen. Világos, egyértelmû bemutatások, érthetõ magyarázatok mellett, a gyerekek folyamatos dicséretén van a hangsúly. Olyan körülményeket kell teremtenünk, hogy mindenki megfelelõ sikerélményt szerezhessen. A játéköröm és a jókedv jellemezze a foglalkozásokat, de nem árt, ha idõnkét, házi feladatot is adunk. Eredményeket továbbra sem szabad követelnünk. A tanítás, a feladatok megismertetése itt is bemutatással történik, a fõ tevékenységi forma még mindig a játék. Ehhez a korosztályhoz tartozik az alapvetõ taktikai elvek megismerése is. Itt még mindenki a labda körül található, fokozatosan kell õket rávenni arra, hogy próbálják kihasználni a teret. Mivel ebben a korosztályban még az ego áll maximálisan a középpontban, valódi taktikáról nem beszélhetünk, így mást elérni nem igen lehet. Ezért sem szeretik azokat a felállításokat a gyerekek, ahol percekig nem érhetnek a labdához. Minden tehát a labda körül és a saját személyük körül forog. Az ellenfél labdabirtoklásának semmilyen jelentõsége nincs számukra, sokszor azt sem tudják ki az ellenfél. Azt azonban világosan látják, ha nincs náluk a labda, azt meg kell szerezniük. Érdemes a labdabirtoklás gyakorlására összpontosítani és nem annak visszaszerzésére. Figyeljünk oda arra, hogy a soron következõ feladat bemutatása csak akkor kezdõdjön, ha már minden játékos befejezte az elõzõt, mert különben egymástól kezdenek el kérdezõsködni, a figyelmük megoszlik. A feladatok befejezõdése után pedig tegyük el a már feleslegessé vált bójákat, labdákat stb. amelyek szintén elvonhatják a gyermekek figyelmét.
A technikai képzést még mindig, játékos formában öntve kell megoldani. Ebben nyújtanak nagy segítséget a sor és váltóversenyek, a gólokra vagy pontokra történõ játékok, mert ilyenkor észrevétlenül, örömmel végzi a gyerek a munkát. Olyan feladatokat kell választanunk, amelyek egyszerre mozgatják meg az összes gyereket. Nehezen tûrik ugyanis a hosszú várakozást.
Direkt kondícionális fejlesztés még mindig nincs. Természetesen, éppen ezért, szinte mindent érdemes tehát labdával végrehajtani.
Az edzés technikai részében feltétlenül foglalkoznunk kell:
- a labdabiztonság fejlesztésével, labdavezetés, cselezés
- passzolás, átadás - átvétel mozgásban is
- célzott labdatovábbítások
- talppal átvétel, labdavezetés és cselezés
- gyakorlatok végzése fordulások, irányváltások közben
- védekezõ alapállás, a védõ egyéni lehetõségei, párharcok
A taktikai résznek tartalmaznia kell:
- egyéni, páros, hármas és négyes gyakorlatok
- együttes labdabirtoklás 4-1 ellen
- pozíciós játék 4-2 ellen
- kapura vagy vonalakra történõ játék 2-2, 3-3, 4-4, ellen
Az edzések hetente 2-3 alkalommal ajánlatosak és maximum 60 percig tartsanak. Ezt az idõt érdemes 3x 20 percre bontani. Az elsõ harmad a játékos bemelegítésé. A jókedvre hangolásé. A különbözõ fogó játékokon kívül érdemes fokozatosan szoktatni a gyerekeket a nehezebb, kombináltabb körülményekhez. Ilyenek a különbözõ egyszerû játékszabályok, a társhoz, a labdához vagy az ellenfélhez kötõdõ kapcsolatok megteremtése.
A második harmad a technika oktatásával teljen természetesen játékos formában. A harmadik 20 perc már a játékra való felkészülés jegyében zajlik. Alapfelállások megismerése, és alkalmazásának kísérlete, a 4-4 elleni játékban. Játékvezetõre nincs is szükség, vitatott esetben az edzõ dönt. Itt már elõkerülhet a futsal labda is.
Kozma Mihály
8-9 éves kor - A labdabiztonság megszerzése
2009.06.17 | 00:00