16-17 ÉVES KOR - A JÁTÉKTUDÁS ÉRVÉNYESÍTÉSE A MÉRKÕZÉSEKEN
Figyelembe kell venni, hogy ebben a korban rendkívül nagy a kibontakoztatási vágy a gyermekekben. Felnõttként akarnak játszani, de még nem képesek rá. Sokszor ilyenkor széthullik az eddig már kiválóan mûködõ csapatjáték. Az egyéni játékot összhangba kell hozni az eredményes csapatjátékkal. Ezzel egy idõben a csapat szerkezetében meg kell találni a játékosnak legmegfelelõbb helyet. Lassan kezd kialakulni a játékosok egyénisége, játékstílusa, amelyet az edzõnek segítenie kell. Elõbb-utóbb aztán, a technikai és taktikai tudása is képes lesz egyszerre kamatoztatni, és így hasznosan érvényesülhet a mérkõzésen. Ezeket azonban, csak játékhelyzetek megteremtésével, és azok egyre sikeresebb megoldásával lehet csak elérni. Fel kell ismerniük az állandóan ismétlõdõ mozzanatokat, és törekedniük kell a lehetõ legjobb megoldás kiválasztására. A tudásuk függvényében növelhetjük a sebességet is. A játékosok eltérõ fejlettségi szintje miatt a technikai - taktikai képzést, de fõleg a kondícionális képzést differenciáltan kell megtervezni és végeztetni.
Ebben az életkorban erõsödik a versenyszellem is. Éppen ezért, a fiataloknak biztosítanunk kell a rendszeres tétmérkõzéseket, kupákon vagy tornákon történõ indulásukat. A támadó és védekezõ taktikai feladatok és stratégiák nagyobb súllyal jelentkeznek a mérkõzéseken és az edzéseken. A labdavezetések például, tudatos irányokba történjenek, mérkõzésszerûen, amelyekkel területeket nyithatnak meg a játékostársaik számára. Törekedni kell a minél több és pontosabb mélységi átadás elérésére is. Kiválóan mûködtetni kell az 1-2-1-es és a 2-2-es felállításokból indított támadásvezetéseket és védekezési szisztémákat is. A védõmunkában törekedni kell arra, hogy az ellenfelet szélességi átadásra vagy hibára késztessék. Meg kell tudniuk akadályozni a labdakihozatalokat és a letámadás alapelveit is ismerniük kell. Ezek megtanítására és alkalmazására egyik legjobb feladat a 3-2 elleni létszámfölényes játék. Tökéletesen és zártan kell mûködtetni a területvédekezést, biztosítaniuk kell egymást a játékosoknak. A labdaszerzõs játékokban törekedni kell arra, hogy a lehetõ legkevesebb szabálytalanságot vétsék. Az elõzõ években is már fontos volt, de ebben a korosztályban aztán kiemelten kell foglalkozni a játékosok sebességének fejlesztésével.
Az edzésszám itt már elérheti a heti 3-4 alkalmat is, ideje pedig a 90 percet.
- 30 perc bemelegítés -technikai és taktikai alapgyakorlatok
- 30 perc a csapatjáték gyakorlásának elõkészítése-pozíciós és létszámfölényes játékok
- 30 perc csapatjáték gyakorlása, mérkõzésszerû körülmények között.
A fizikai felkészítés rendkívül erõs periódusa kezdõdik meg ennél a korosztálynál. Éppen ezért, félõ, hogy az intenzív erõsödés hatására, a mozgáshatárok jelentõsen beszûkülnek.
Cél tehát a lazasági szint megtartása is.
A kamaszkor miatt kiemelten kell kezelni a mentális felkészítést is. A játékosokat önkritikára és önvizsgálatra kell biztatni. Rendkívül nehéz, de el kell fogadniuk játékostársaik hibáit is. Fel kell ismerniük az ellenfelükben rejlõ hibás magatartást, állják meg, hogy nem reagálnak rá. Önállóak legyenek a pályán kívül és belül. A felelõsségvállalásra kell szoktatni õket. Ez utóbbi rendkívül hangsúlyos lehet, mert az iskola és a család is egy bizonyos védettséget nyújt számukra ebben a tekintetben. Nem érzik át, hogy tetteiknek mondataiknak viselkedésüknek adott esetben súlya van, következményekkel járhat. Néha még anyagiakkal is.
Kozma Mihály