Ebben a korosztályban a játékosokat a lehetõ legtöbb játékhelyzettel kell szembesíteni, hogy megtalálják a legmegfelelõbb megoldásokat. Az összes eddigi tapasztalatukat és tudásukat fel kell használják azért, hogy ezt a csapat szolgálatába tudják állítani. Végtelen türelmet és bíztatást igényelnek ebben a korban is. Ne felejtsük el, hogy ez az idõszak már a kamaszkor kezdete, amely magában hordoz egy csomó egyéb konfliktushelyzetet is. Nagyon oda kell figyelni az egyénre, megoldható, személyre szabott feladatokat is kell célul kitûznie az edzõnek.
Teljesítményük, jóval kiegyensúlyozottabb, mint az elõzõ korosztályoknál, de még itt is számolni kell nagy ingadozásokkal. A sportoláshoz szükséges lelki tulajdonságok nagy fejlõdésnek indulnak, így képesek kitartóbban is koncentrálni a feladat végrehajtására. Már viszonylag jól képesek feldolgozni a sikert és a kudarcot, és erõsödik bennük a közösségi érzés is. Példaképeket keresnek maguknak.
Az eddig megtanult technikai és taktikai ismereteknek már elegendõnek kell lenniük ahhoz, hogy megfelelõ szintû csapatjátékot játszhassanak a gyerekek. A technika oktatásánál itt már az improvizációs szint elsajátítására kell törekednünk, hiszen az alaptudásuk itt már készség szinten van. A versenyszellem elsõdlegessé válik, fokozódásával megnõ a párharcok jelentõsége, éppen ezért azokra az elemekre nagy hangsúlyt kell fektetni, amivel a labdát meg tudják tartani, vagy éppenséggel birtokba tudják venni azt. Rendkívül nagy figyelmet kell fordítani a labda és a játékos összhangjára is. Figyelniük kell a játékostárs mozgását is. Állandó készenlétbe kell lenniük a labda fogadására és továbbítására. Döntõ a pontos és gyors kivitelezés. Éppen ezért az edzések technikai részében erõltetnünk kell:
- a kényszerítõ átadásokat, amelyeket mérkõzés helyzeteknek megfelelõen is használniuk kell.
- A belsõvel történõ átadásokat és a talppal való átvételeket is.
- Helycserék váltások alkalmazása a támadásban és a védekezésben
- Labda nélküli helyezkedések és futómozgások közben megtévesztõ mozdulatok használata
Alapkövetelmény, hogy a technikai elemeket a lehetõ legnagyobb sebességgel kell gyakorolni!
A játék minõségi javulását hozzák, ezeknek a feladatoknak a gyakorlása. Ez pedig már megtanítja a játékosokat arra, hogy nem szabad állandóan csak egy irányba, az ellenfél kapuja felé mozogni. Visszalépések, tudatos helyezkedés és helycserés mozgások pedig már a gyõzelemhez szükséges taktikai tudást hozza el számukra. Meg kell tanulniuk azt is, hogy a saját pozícióból fakadó taktikát, hogyan lehet rákényszeríteni az ellenfélre. A játékból következõ hatásokra hogyan kell reagálniuk.
Éppen ezért a taktikai edzésrészhez ajánlott:
- 2-1, 2-2, 3-2, 4-3 elleni játék szituációk gyakorlása
- a játékrendszerek megismertetése
- az egyén feladata a csapatrendszerekben
- a területvédekezés megtanítása
- a védekezésben a váltások megtanítása
- a letámadás alapjainak megtanítása
- 4 játékos tudatos együttmozgása
- a kapus és a mezõnyjátékosok tudatos összhangja
Magyarul ebben a korosztályban kezdõdik el az okosságok megtanítása, amely majd egy jó csapatmunkát és végül a gyõzelmet is elhozza számunkra.
Hangsúlyosaknak kell lenniük a gyorsaság fejlesztését szolgáló gyakorlatoknak is, amelyeket versenyek formájában kell végrehajtani. A maximális ellenállás a játékos saját testsúlyának megfelelõ ellenállás lehet. Oda kell figyelnünk a gyerekek helyes testtartására is ezért olyan feladatokat is végeztessünk amelyek a mély hátizmok erõsítését szolgálják. Erõsíteni kell a csípõt és a láb hajlító és feszítõ izmait. Ezeket leginkább a lépcsõzésekkel, a szökdelésekkel, térdlendítésekkel, valamint emelkedõkre történõ futásokkal érhetjük el. Figyelem! A biológiai életkorbeli különbségeket figyelembe kell venni, mert ebben a kamaszkorban még jelentõs eltérések mutatkozhatnak egyes játékosok között.
Rendkívüli fontossággal bír ebben a korosztályban a különbözõ labdás és labda nélküli koordinációs gyakorlatok, mert a hírtelen megnyúlás esetlenné teszik a gyermeket. Évrõl évre azonban ennek a jelentõsége egyre csökken és fokozatosan veszi át ennek a helyét az erõfejlesztés.
Az edzések itt már heti 3-4 alkalommal jelentkezhetnek, az edzésidõ pedig ajánlatos, ha kb. 80- 90 percig tart.
- 10 perc bemelegítés- nyújtás
- 20 perc technikai és taktikai alapgyakorlatok, pozíciós játékok
/ 2-1, 3-1, 3-2, 4-1, 4-2 ellen/
- 20 perc mérkõzések felkészülési játékai
/ 1-1 elleni játék védekezési része/
- 30 perc mérkõzésformák, mérkõzéshelyzetek gyakorlása
/ 2-2, 3-3, 4-4 elleni játék két kapura megkötésekkel vagy feladatokkal/
- 10 perc levezetés- nyújtás
Ebben az idõszakban az edzõnek egy kicsit a szülõket is pótolniuk kell. Nem csak azért mert ebben a kamaszkorban szinte õszintébbek vele gyerekek, mint a szüleikkel, hanem azért is, mert a csapat a közösség tudatos építése most veszi kezdetét. Mindenkit bizonyos normák szerint azonos szintre kell hozni.
Éppen ezért el kell érni:
- Tudjon a gyerek az indulatai felett uralkodni
- Saját teljesítményét kritikusan vizsgálja
- Szoktatni kell a maximális koncentrációhoz
- Tudatosítani kell, hogy kötelességei is vannak
- Szoktatni kell az egészséges testápoláshoz
Kozma Mihály